Zarządzenie
Zarządzenie nr 10/2022
Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Kolbuszowej
z dnia 28.03.2022 r.
w sprawie: Procedur umożliwiających składanie wniosków o zapewnienie dostępności cyfrowej, architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej oraz wnoszenia skarg na brak zapewnienia dostępności cyfrowej, architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej w Środowiskowym Domu Samopomocy w Kolbuszowej.
Zgodnie z art. 7, 10 ust. 4 pkt 9 i 10 oraz art. 18 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych (t. j. Dz. U., poz. 848) oraz art. 30 - 32 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1062), zarządzam co następuje:
§ 1
- Każdy ma prawo wystąpić do Środowiskowego Domu Samopomocy w Kolbuszowej, zw. dalej ŚDS z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej https://kolbuszowa.naszsds.pl/ lub elementu strony internetowej.
- Dopuszcza się sposoby wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub jej elementu:
- osobisty w siedzibie ŚDS,
- kontakt telefoniczny pod nr tel.: 17 22 74 652,
- kontakt korespondencyjny: Środowiskowy Dom Samopomocy w Kolbuszowej ul. Kolejowa 2, 36-100 Kolbuszowa, e-mail: sdskolbuszowa@o2.pl,
- kontakt za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną: e-mail: https://kolbuszowa.naszsds.pl/;
- Żądanie zawiera:
1) dane kontaktowe osoby występującej z żądaniem;
2) wskazanie strony internetowej, lub elementu strony internetowej, które mają być dostępne cyfrowo;
3) wskazanie sposobu kontaktu z osobą występującą z żądaniem;
4) wskazanie alternatywnego sposobu dostępu.
- Kontakt w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej:
- osobisty wymaga uzupełnienia wniosku, stanowiącego załącznik nr 1 do Procedur.
- telefoniczny wymaga podania wszelkich danych, o których mowa w ust. 3;
- korespondencyjny wymaga uzupełnienia wniosku, stanowiącego załącznik nr 1 do Procedur;
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, wymaga się podania wszelkich danych, o których mowa w ust. 3.
- Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej, ŚDS następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.
- Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej, ŚDS nie może nastąpić w terminie, o którym mowa w ust. 5, ŚDS niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w którym zapewni dostępność cyfrową wskazanej strony internetowej lub elementu strony internetowej, jednak nie dłuższym niż dwa miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
- ŚDS odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej elementu strony internetowej, jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji.
- W przypadku gdy ŚDS nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej zgodnie z żądaniem, niezwłocznie powiadamia on osobę występującą z żądaniem o przyczynach braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu i wskazuje alternatywny sposób dostępu do tego elementu.
- W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub wskazanego elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego, wskazanych w żądaniu albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu przez osobę występującą z żądaniem, zgodnie z ust. 8, osoba ta ma prawo do złożenia do ŚDS skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej.
- Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej lub elementu strony internetowej ŚDS stosuje przepisy działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
§ 2
- Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym dalej „wnioskiem o zapewnienie dostępności”, zgodnie z załącznikiem nr 2 do Procedur.
- Wniosek o zapewnienie dostępności składa się, zgodnie z § 1 ust. 2.
- Wniosek o zapewnienie dostępności zawiera:
- dane kontaktowe wnioskodawcy;
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
- Kontakt w sprawie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej:
- osobisty wymaga uzupełnienia wniosku, stanowiącego załącznik nr 2 do Procedur;
- telefoniczny wymaga podania wszelkich danych, o których mowa w ust. 3;
- korespondencyjny wymaga uzupełnienia wniosku, stanowiącego załącznik nr 2 do Procedur;
- za pomocą środków komunikacji elektronicznej, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z 18.07.2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną, wymaga się podania wszelkich danych, o których mowa w ust. 3.
- Zapewnienie dostępności, architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, następuje bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku.
- Jeżeli zapewnienie dostępności, architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, nie jest możliwe w terminie, o którym mowa w ust. 4, ŚDS niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.
- W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, ŚDS niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, co nie zwalnia ŚDS z obowiązku zapewnienia dostępu alternatywnego.
- W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 6, ŚDS uzasadnia swoje stanowisko, w szczególności wskazuje okoliczności uniemożliwiające zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności.
- W postępowaniu w przedmiocie wniosku o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, z wyjątkiem:
- wyłączenia pracowników ŚDS,
- doręczeń,
- sposobu obliczania terminów,
- uzupełniania braków formalnych,
- przekazywania wniosku zgodnie z właściwością.
- W przypadku gdy ŚDS, nie zapewnił wnioskodawcy dostępności:
1) w sposób i w terminie zgodnym z § 2 ust. 5, albo
2) w terminie określonym w § 2 ust. 6, albo
3) z powodów określonych w zawiadomieniu, o którym mowa w § 2 ust. 7
- wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
- Skargę wnosi się do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni od dnia, w którym upłynął odpowiednio termin:
1) określony w § 2 ust. 5 albo
2) wskazany w powiadomieniu, o którym mowa w § 2 ust. 6;
2) otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 2 ust. 7.
§ 3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia